fAizhAnisAh

~A better Muslimah and surveyor wanna be~

Thursday, November 4, 2010

Alhamdulillah_6-1=5_Econs_

Posted by FilZah ZayaNah


Assalamu’alaikum.

Alhamdulillah, asykuru ‘ala kulluhum.Alhamdulillah.

Alhamdulillah @ Praise be to Allah
@ Syukur.

Itulah perkataan yang selayaknya aku zikirkan saat ini, juga saat-saat sebelum dan selepas ini. Nak tahu kenapa? Aku baru saja melepasi antara saat kritikal untuk sem ini; tahap pertama. Peperiksaan bagi subjek ‘Economics for Quantity Surveyors 1’, yang mana aku sangat susah hati ketika mengulangkaji subjek ini. Aku rasa berat hati nak buat revision[subjek2 lain pun sama sebenarnya ;p]. Tak diketahui puncanya. M.I.A???

[Sudah.Sudah. Tak nak cerita benda sedih]

Ok, back to da point, untuk subjek Econs ni, aku hanya menumpukan perhatian untuk habiskan revision silibus sahaja. Past year exam papers, aku cek sekali imbas je, sampai la waktu exams, aku tak mentelaah pun kertas2 tu. Alhamdulillah, nasib baik ada kawan2 aku yang bertanyakan soalan, jadi, adalah juga beberapa soalan exams tu aku dalami, tuntas menjawab persoalan2 meraka.[Ayatku?] Alhamdulillah. Allah bagi jalan.

To be honest, dalam waktu aku nak habiskan@RE-vise@RE-study kesemua 14 sub-topik tersebut [yang mana terdapat 14 set nota slaid presentasi], aku hanya sempat RE-write 10 topik je. Means, 10 topik je yang aku sempat dalami. Yang baki 4 tu, aku baca sekali imbas dan tawakkal je. Dengan harapan, topik tu tak masuk exams[as berdasarkan survey yang tak berapa dalam tu, aku tak jumpa soalan berkaitan 4 topik terakhir tu.] ;p

Owh..lagi satu topik penting yang aku lupa nak study; Islamic Economy. Fuh..nasib baik tak masuk. ;p

Hm, aku n rumee agak lambat la bertolak dari bilik. Exams mula 9.00 pagi. Nak 8.50 pagi baru kami berjalan menuju ke kulliyyah.[Cari pasal?!Agak la..]

Masuk2, banyak la pula halangan. Nak masuk ikut pintu belakang, exams asst. tu tak bagi masuk. Suruh masuk ikut depan. Okay~~

Nak masuk ikut jalan tengah, ada penghadang pulak..Dugaan2...Sabar2..

Akhirnya, kami dengan beberapa brothers[QS jugak??okay~~], terpakasa la masuk melalui pintu hadapan. Rupa2nya, memang derang buka satu laluan tu je.Huish3...Ok.

Hm, masuk je KAED Gallery, kami pun memulakan operasi mencari tempat duduk berdasarkan seat no. Yang tertera dalam exams slip.

Ok, fine. Satu kerja lagi. Sabar2. Zoom in, zoom in, jumpalah kelompok pelajar QS. Zoom in, zoom in, aku nampak no. yang hampir dengan no. aku. Then, zoom out balik as macam tak nak caya tempat aku katna. Last2 duduk je la. Habis tu nak duduk mana. Redha2. Yang penting, jawab exams! Okay.

_Situasi menjawab exams_

Dimulakan dengan Bismillahirrohmaanirrohim dan do’a.

Macam biasa, aku akan rangka jawapan dalam kertas soalan dulu. Itulah yang aku buat dalam setengah jam sejak mula aku buka kertas soalan.

Lepas tu, dengan kekuatan yang diberikan Allah, aku menulis jawapan dengan agak yakin. Alhamdulillah, hasil usaha+tawakkal+do’a.

Kesimpulannya kat sini, aku just nak menaip yang aku tak berapa habis study [plus, asalnya memang tak minat subjek ni] subjek Econs ni. Tapi hasil tawakkal aku pada kekuasaan-Nya, alhamdulillah, aku dapat menghabiskan hari pertama exams ku dengan agak jaya dan yakinnya.Alhamdulillah..Aku girang! (“,)

0 comments:

Post a Comment